Problème gravure courbe / rond - Curved / round engraving problem

FR//

Bonjour,

Je rencontre un problème lors des gravure avec mon LONGER RAY5 20W que j’utilise avec LightBrun 1.7 sur MacbookPro BigSur 2020.

Quand je souhaite graver des rond ou des cercles fermé en mode « ligne » le trait de gravure ne revient pas exactement au même endroit ce qui créer une forme avec un décalage.

Je vous transmet une photo sur laquelle on vois bien le tracé qui se décale et ne se ferme pas malgré une forme parfaite.

C’est le cas uniquement sur les formes cylindrique ou ronde. Sinon aucuns problème sur le reste.

J’ai tenté de régler de nouveau les courroies pour êtres sur qu’elles ne soient pas endommagé ou mal installés, tout est OK.

Je grave sur de l’inox. Paramètres : 300mm/s / Puissance : 80% / Mode : Ligne / 1 Passe et j’ai ajouté la “surcoupe” de 0.25mm mais ça ne règle pas entièrement le problème…

Est-ce que ce problème peut être réglé avec les réglages de Lightburn ? J’ai cherché partout et je n’ai pas trouver de solution malgré beaucoup d’essaie.

Merci à vous !

EN//

Hello,

I have a problem when engraving with my LONGER RAY5 20W that I use with LightBrun 1.7 on MacbookPro BigSur 2020.

When I want to engrave circles or closed circles in “line” mode, the engraving line does not return to exactly the same place, which creates a shape with an offset.

I am sending you a photo on which we can clearly see the line that shifts and does not close despite a perfect shape.

This is only the case on cylindrical or round shapes. Otherwise no problem with the rest.

I tried to adjust the belts again to make sure that they are not damaged or poorly installed, everything is OK.

I engrave on stainless steel. Settings: 300mm/s / Power: 80% / Mode: Line / 1 Pass.

Can this problem be solved with the Lightburn settings? I searched everywhere and I did not find a solution despite many attempts.

Thank you!

Did you check the following docs:

1 Like

Thank you for your feedback. I have already tried to check all this and nothing solves. I even contacted the laser manufacturer who does not find a solution either and offers me these same solutions. This is why I put this message on the forum

Merci pour votre retour. J’ai déjà essayer de verifier tous ceci et rien ne résoud. J’ai même contacté le fabriquant du laser qui ne trouve pas de solution non plus et me propose ces même solutions. C’est pourquoi j’ai mis ce message sur le forum

The section you circled in your image is typically caused by loose set (grub) screws on one of the axis drives.
Motor shaft pulley.
Motor shaft coupling.
Coupling to cross shaft.

Check everything that might have a set screw in it.

1 Like

EN// Hello and thank you for your feedback! I had already checked all this but after days of trying to disassemble and reassemble everything, testing all the possible settings on lightburn: I found a solution that works for the moment!
I tried to adjust the belt tension, the wheel clearances, the tightening of all the elements but nothing solved my problem. The solution that seems to work for the moment was to tension the two Y-axis belts (2 belts) at the same time (with two people). The design of the Longer RAY5 is fragile and not rigid enough. By tensioning the belts as requested in the instructions one by one, the X-axis bar twisted extremely slightly which seems to be responsible for the offset during engravings.
I will keep you informed if the problem reappears

FR // bonjour et merci pour votre retour ! J’avais déjà vérifié tous ceci mais après des jours d’essaie à tout demonter et remonter, tester tous les reglages possible sur lightburn : j’ai trouvé une solution qui fonctionne pour le moment !
J’ai tenté de régler les tension de courroie, les jeux des roues, les serrages de tous les éléments mais rien me reglais mon problème. La solution qui semble marcher pour le moment à été de tendre les deux couroie de l’axe Y (2 courroies) en même temps (à deux personnes). La conception du Longer RAY5 est fragile et pas assez rigide. En tendant les courroie comme demandé dans la notice une par une, la barre de l’axe X se vrillait extrèmement legerement se qui semble responsable du décalage lors des gravures.
Je vous tiens au courant si le problème réapparait

2 Likes